title


counters

Sunday 26 July 2015

Human-Computer Interaction (HCI)

(HCI) adalah kajian tentang bagaimana manusia berinteraksi dengan computer.
Penyelidikan tentang Interaksi manusia-komputer (HCI) adalah rekabentuk dan penggunaan teknologi computer, dengan tumpuan khusus kepada antara muka antara manusia (pengguna) dan computer.

Para penyelidik mendapati manusia boleh berinteraksi dengan computer menggunakan cara yang baru.

Matlamat Interaksi manusia-komputer (HCI)  menghasilkan sistem yang boleh digunakan dan selamat, serta berfungsi (berguna). Pengguna mesti mencuba dan usaha untuk menghasilkan sistem computer dengan kebolehgunaan yang baik.

Tujuan HCI

Menghasilkan sistem yang bermanfaat (usable) dan aman (safe).
Sistem tersebut boleh meningkatkan keselamatan (safety), utility (utility), penggunaan (usability), efektif (effectiveness) dan efisien (efficiency).
Mencipta sistem yang mempunyai alat dan teknik yang sesuai.

Manusia
Manusia adalah pengguna (user) yang menggunakan komputer. Ia dikenali sebagai interaksi antara computer dan manusia. Manusia memanfaatkan dan menggunakan teknologi (komputer)untuk menjalankan tugas-tugas yang relevan atau berkaitan dengan pekerjaan mereka atau tujuan pribadi.

Computer
komputer ialah perkakasan (hardware) yang digunakan oleh manusia (pengguna) untuk melakukan sesuatu yang memerlukan penggunaan teknologi seperti perisian.

Interaksi

Saat pengguna menggunakan computer ialah saat pengguna berinteraksi dengan computer. Diwaktu pengguna memberi arahan atau perintah, kemudian komputer menjalankanya sehingga selesai merupakan interaksi. Contoh alat untuk interaksi dengan komputer ialah keyboard, mouse dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment