title


counters

Sunday 9 August 2015

Definisi Bootstrap

Bootstrap adalah koleksi alat percuma dan sumber terbuka untuk membina laman web dan aplikasi web. Ia mengandungi HTML- dan template reka bentuk berasaskan CSS untuk tipografi, borang, butang, pelayaran dan komponen antara muka lain, serta JavaScriptextensions pilihan. Ia bertujuan untuk memudahkan pembangunan laman web dinamik dan aplikasi web.

Bootstrap, pada asalnya dinamakan Twitter Blueprint, telah dibangunkan oleh Mark Otto dan Yakub Thornton di Twitter sebagai rangka kerja untuk menggalakkan konsisten di seluruh alat dalaman. Sebelum Bootstrap, pelbagai perpustakaan telah digunakan untuk pembangunan antara muka, yang membawa kepada percanggahan dan beban penyelenggaraan yang tinggi.

Selepas beberapa bulan pembangunan oleh sekumpulan kecil, banyak pemaju di Twitter mula menyumbang kepada projek itu sebagai sebahagian daripada Hack Minggu, seminggu gaya hackathon untuk pasukan pembangunan Twitter. Ia telah dinamakan semula dari Twitter Rangka Tindakan untuk Bootstrap, dan dikeluarkan sebagai satu projek sumber terbuka pada 19 Ogos, 2011. Ia terus dikekalkan oleh Mark Otto, Yakub Thornton, dan sekumpulan kecil pemaju teras, serta komuniti besar pencarum


Pada 31 Januari, 2012, Bootstrap 2 diumumkan. Siaran akhbar ini menambah susun atur dua belas tiang grid dan komponen reka bentuk responsif, serta perubahan kepada banyak komponen yang sedia ada. Pembebasan Bootstrap 3 diumumkan pada 19 Ogos, 2013, berpindah ke pendekatan pertama mudah alih dan menggunakan yang reka bentuk reka.
Pada 23 April 2015, Mark Otto mengumumkan Bootstrap 4 adalah dalam pembangunan.
Bootstrap serasi dengan versi terbaru Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera, dan pelayar Safari, walaupun sesetengah penyemak imbas ini tidak disokong di semua platform.

Sejak versi 2.0 ia juga menyokong responsif reka bentuk web. Ini bermakna susun atur laman web menyesuaikan dinamik, dengan mengambil kira ciri-ciri peranti yang digunakan (desktop, tablet, telefon bimbit).
Bermula dengan versi 3.0, Bootstrap mengamalkan falsafah reka bentuk mudah alih pertama, menekankan reka bentuk responsif secara lalai.


Bootstrap adalah sumber terbuka dan boleh didapati GitHub. Pemaju digalakkan untuk mengambil bahagian dalam projek itu dan memberi sumbangan mereka sendiri untuk platform.

No comments:

Post a Comment