title


counters

Sunday 2 March 2014


INPUT MASK
Dalam pengaturcaraan komputer, sebuah topeng input merujuk kepada ungkapan tali dan ditakrifkan oleh pemaju, yang mentadbir apa yang pengguna dibenarkan masuk dalam sebagai input dalam kotak teks. Ia boleh dikatakan sebagai template, atau format menetapkan bahawa data yang dimasukkan mesti mematuhi, terutamanya digunakan bagi maksud integriti data dengan mencegah kesilapan transkripsi. Syntax ungkapan rentetan ini berbeza daripada pelaksanaan kepada pelaksanaan, tetapi jenis input asas semua disokong.
Beberapa kegunaan topeng input termasuk kemasukan nombor telefon, ZIP atau kod pos, masa dan tarikh.
Apabila memasuki ke dalam kotak teks nombor telefon pada borang tangkapan data, dalam format "(11111) 111111" kurungan kod kawasan, ruang antara nombor dan kod kawasan secara automatik akan diletakkan masuk 
Secara umumnya, sebuah topeng input adalah satu set pengguna yang dijana peraturan, jadi jika katakan: hanya membenarkan 45 aksara, maka penyertaan mesti kekal sehingga atau dalam tempoh 45 watak, mereka tidak boleh melebihi peraturan ini. Ini jenis rentetan adalah berguna dalam mencari laporan dan fail penjagaan kesihatan. 
Topeng input adalah rentetan aksara yang menunjukkan format nilai-nilai input sah. Anda boleh menggunakan topeng input dalam bidang jadual, medan pertanyaan, dan kawalan ke atas borang-borang dan laporan. Topeng input disimpan sebagai hartanah objek. 

Anda menggunakan topeng input apabila ia penting bahawa format nilai input adalah konsisten. Sebagai contoh, anda mungkin menggunakan topeng input dengan medan yang menyimpan nombor telefon supaya akses memerlukan sepuluh angka input. Jika seseorang memasukkan nombor telefon tanpa kod kawasan, akses tidak akan menulis data sehingga data kod kawasan ditambah.

Contoh-contoh dalam jadual berikut menunjukkan beberapa cara yang anda boleh menggunakan topeng input


No comments:

Post a Comment